somn

Creierul și somnul

Mulți dintre noi au experimentat efectele lipsei de somn: senzația de oboseală și dificultăți de concentrare. Somnul este mai important pentru creierul nostru decât vă dați seama.

Deși poate părea că totul se oprește atunci când adormiți, creierul nu este inactiv. În timp ce dormim, creierul trece prin două tipuri principale de modele: mișcarea rapidă a ochilor (REM) și somnul lent.

Lumina somnului lent, care apare mai mult la începutul nopții, se caracterizează prin ritmuri lente de activitate electrică pe un număr mare de celule ale creierului (care apar 1 – 4 ori pe secundă). Pe măsură ce noaptea se scurge, avem mai mult și mai mult somn REM. În timpul somnului REM avem adesea vise vii, iar creierul nostru ne arată modele similare din activitatea când suntem treji.

Ce fac creierele noastre in timpul somnului?

Somnul are multe funcții diferite. Unul este de a ne ajuta să ne amintim experiențele pe care le-am avut în timpul zilei. Somnul REM este considerat important pentru amintirile emoționale (de exemplu, amintirile care implică frica) sau memoria procedurală (cum ar fi mersul pe bicicleta). Pe de altă parte, se pare că somnul lent leagă amintirile așa-numite „declarative” care sunt înregistrările conștiente ale experiențelor dvs. și a ceea ce știți.

De asemenea, știm că experiențele sunt repetate în creier în timpul somnului – amintirile acestor experiențe sunt ca niște segmente dintr-un film care pot fi reluate și trăite din nou. Replayul apare în neuronii din hipocamp – o regiune a creierului importantă pentru memorie. A fost cel mai bine studiat la șobolanii care învață să meargă printr-un labirint. După un exercițiu de navigație, atunci când șobolanul se odihnește, creierul îi reamintește calea pe care a luat-o. Acest lucru ajută la întărirea legăturilor dintre celulele creierului și, prin urmare, este considerat important pentru consolidarea amintirilor.

Dar este important să vă amintiți ce ați mâncat la micul dejun? Probabil ca nu. De aceea creierul trebuie să fie selectiv. Somnul îi permite să treacă prin amintiri, uitând anumite lucruri și prioritizând ceea ce este important. O modalitate de a face acest lucru este tăierea sau diminuarea conexiunilor nedorite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *