Cum interpretam graficele Covid-19 - III

Cum interpretam graficele Covid-19 – III

4. Cazuri cumulate (scara jurnalului)
Pentru a compensa, putem prezenta aceleasi date pe o scara logaritmica (sau jurnal). Aceasta inseamna ca axa verticala (axa y) a graficului este gradata prin ordinea de marime (1, 10, 100, 1.000) si nu cu cresteri egale (10, 20, 30, 40).

Practic, aceasta „striveste” axa y, astfel incat numerele mari nu inclina intregul grafic. Daca o epidemie creste exponential, probabil ca are mai mult sens sa o complotam in acest fel, deoarece linia de tendinte poate „tine pasul” cu numerele in loc sa traga in stratosfera.

Graficul de scara a jurnalului de mai sus arata aceleasi date ca si graficul anterior, dar acum spune clar povestea modului in care ratele de infectie din Italia au inceput sa incetineasca inainte de ziua 26.

Unul dintre dezavantaje este ca acesta este in mod clar un mod mai abstract de a privi datele, asa ca trebuie sa stiti cum functioneaza o scara de jurnal inainte de a putea da un sens semnificativ.

5. Cresterea procentuala a totalului
O modalitate mai putin obisnuita, desi extrem de importanta, de a prezenta datele este de a exprima numarul zilnic de cazuri ca procent din totalul de pana acum. Acesta este un alt mod bun de a pune situatia in context.

Ca si graficul de scara a jurnalului, graficul de mai sus arata, de asemenea, ca rata de crestere zilnica a numarului total de cazuri a scazut constant in cele 43 de zile.

Aceasta metoda este poate cea mai utila pentru a demonstra eficacitatea distantarii sociale si a altor masuri de sanatate publica pentru „aplatizarea curbei”.

Cu toate acestea, un dezavantaj al utilizarii procentelor este ca aceasta metoda nu dezvaluie numerele reale implicate. De asemenea, risca sa-i atraga pe oameni intr-un fals sentiment de securitate – graficul procentual poate tendinta in jos, chiar daca virusul este inca raspandit, iar riscul de reinviere exista.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *